Artixen.net o zasadach Google, czyli jak unikać filtrów i banów na swojej stronie

Artixen.net o zasadach Google, czyli jak unikać filtrów i banów na swojej stronie

Jeżeli w błędny sposób wykonamy działania optymalizacyjne, bardzo prawdopodobnym jest, że narazimy się na karę od Google w postaci filtra lub bana. Doświadczenie własne i naszych klientów pozwoliło nam określić dokładnie, jakie działania wyszukiwarka uznaje za niepożądane i szkodliwe dla strony. Podjęliśmy się opisu tej problematyki, by umożliwić Państwu uniknięcie przyszłych błędów i ułatwić utrzymanie bezpiecznej pozycji w wynikach organicznych.

Posiadanie i administrowanie witryny niesie za sobą wymagania dostosowania się do wytycznych netykiety i przestrzegania jakościowych zasad publikacji. Jeśli daliśmy się zwieść pokusie drogi na skróty poprzez wykorzystanie nieetycznych technik pozycjonowania (tzw. black hat SEO), całkiem prawdopodobne, że naraziliśmy naszą stronę na nałożenie filtra lub bana przez algorytmy Google. Jest to wiadomość o tyle kłopotliwa, że proces ich zdejmowania bywa czasochłonny i wymaga fachowej wiedzy, a nagły spadek pozycji w wyszukiwarce trudno jest po fakcie zrekompensować. Jakich więc sytuacji i zachowań należy unikać, aby nie sprowadzić na stronę podobnych sankcji?

  • Pilnować lokalizacji pochodzenia linków do naszego serwisu, weryfikując czy nie są to choćby puste strony, przepełnione spamem i tekstami kreowanymi przez automaty na zasadzie synonimizacji, wykorzystywane do podbicia rankingów, przekierowujące do zewnętrznych adresów, czyli tzw. strony przejściowe (ang. doorway pages) albo nienaturalne i nielegalne źródła wymiany i kupna, widniejące na tysiącach podstron wydawców (SWL), w skład których wchodzą np. presell pages, tworzone dzięki sztucznemu mnożeniu subdomen pod jedną domeną.

  • Uważać na nadmierne zagęszczenie pozycjonowanych słów kluczowych zarówno w treści tekstów, jak i niewidocznych dla użytkowników elementach kodu strony (np. altach i meta tagach), aby uniknąć zjawiska tzw. keyword stuffingu.

  • Unikać technik spamerskich np. spamdexingu, nie rozsyłać newsletterów przypadkowym osobom ani nie linkować bezmyślnie, wklejając w treść komentarzy samotny adres strony bez dodatkowej treści np. pozytywnych rekomendacji, nie wypełniać tekstów źródłowych strony przypadkowym ciągiem znaków.

  • Nie stosować manipulacji w opisach rozszerzonych (ang. rich snippets), zawierających dodatkowe informacje o stronie, jak dostępność w przypadku produktów, statystyki, opinie użytkowników, daty wydarzeń itp.

  • Usuwać toksyczne linki, które mogą się okazać szkodliwe dla strony np. w niekorzystnych PR-owo serwisach spamerskich.

  • Pozbywać się duplikowanych treści i plagiatów w dbałości o unikalność contentu, zgodność z przyjętą tematyką przewodnią, funkcjonalność serwisu i możliwie najwyższą jakość publikacji.

  • Unikać ukrywania treści przed użytkownikami np. poprzez ich maskowanie ich w kolorze tła i za obrazkami, zapisywanie niewidocznym formatem czcionki, bądź umieszczanie poza widocznym obszarem ekranu za pomocą odpowiednich stylów CSS.

  • Unikać cloakingu, pamiętając o zachowywaniu stuprocentowej zgodności treści i adresów pokazywanych robotom wyszukiwarek z prezentowanymi użytkownikom (zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych) na stronie. Niedopuszczalne są wersje niezbieżne np. wypełnione obrazkami i animacjami typu Flash, a odczytywane jako tekstowe lub niejawne przekierowania, czyli próby wprowadzenia wyszukiwarki w błąd.

  • Zabezpieczyć swoją stronę przed ewentualnymi atakami hakerskimi lub rozsyłanymi po sieci wirusami i wszelką manipulacją wynikami wyszukiwania.

  • Postępować zgodnie ze wskazówkami dla webmasterów od Google, wykorzystując szereg narzędzi analitycznych, dostępnych w poszczególnych zakładkach np. dedykowane do testowania danych strukturalnych w poszukiwaniu ewentualnych błędów, które prezentuje ponadto cenne przykłady opisów rozszerzonych wraz z odpowiednimi znacznikami.

  • Unikać zbyt dużej ilości reklam (np. bannerowych, flashowych i pop-upów) na stronie.

  • Tworzyć strony samodzielnie bez pomocy automatycznych kreatorów, które często powielają losowe, skopiowane z innych źródeł lub błędnie przetłumaczone z innych języków treści, niemające sensu.

Wnioski

Środowisko sieciowe jest miejscem, gdzie podobnie jak w rzeczywistości ważną rolę odgrywają zasady uczciwego postępowania względem siebie i pozostałych użytkowników. Działania sprzeczne z przyjętymi normami i podejrzane mogą narazić nas na niepotrzebne konsekwencje w postaci odpowiednich kar. Ostrożność i zdrowy rozsądek to atrybuty każdego szanującego się marketingowca. Przestrzeganie wytycznych regulaminu wyszukiwarek w dłuższej perspektywie odbije się pozytywnie na wynikach indeksowania, skutecznie zmniejszając ryzyko ograniczenia zasięgów organicznych stron lub permanentnego wykluczenia. Proces optymalizacji bywa skomplikowany i czasochłonny, dlatego warto zlecić jej przeprowadzenie fachowcom takim, jak zespół Artixen.net.

Komentawanie zostało wyłączone..