Auto na przeglądzie. Co trzeba wiedzieć o badaniu technicznym?

Każde auto poruszające się po drogach musi systematycznie przechodzić badania techniczne. Celem tzw. przeglądu rejestracyjnego jest sprawdzenie czy dany samochód nie stwarza niebezpieczeństwa dla użytkowników ruchu drogowego oraz nie wpływa negatywnie na środowisko. To, co powinniśmy wiedzieć o badaniu technicznym przybliży nam właściciel Stacji Kontroli Pojazdów w Chotomowie i Skierdach — Witold Modzelewski.

Badanie krok po kroku
Badanie techniczne podzielone jest na 3 części. Pierwsza z nich to identyfikacja auta polegająca na sprawdzeniu numeru VIN oraz jego zgodności z dowodem rejestracyjnym. Od dłuższego czasu nie ma wymogu posiadania dowodu rejestracyjnego podczas prowadzenia auta, dlatego koniecznie należy pamiętać, aby na badanie zabrać dokument ze sobą. Drugim krokiem jest sprawdzenie dodatkowego wyposażenia. Dotyczy to m.in. samochodów wyposażonych w instalację gazową, które regulowane są dodatkowymi przepisami. Kolejną częścią jest ocena wpływu auta na środowisko, czyli analiza spalin w silnikach benzynowych oraz pomiar zadymienia w silnikach diesla. Następnie kontrolowany jest stan poszczególnych układów i podzespołów. Diagnosta sprawdza przede wszystkim układ hamulcowy, kierowniczy, wydechowy, zawieszenia, a także stan ogumienia i oświetlenia. Podczas badania kontrolowane jest również nadwozie — stan elementów nośnych, ram, szyb i progów. Weryfikowane są ewentualne wycieki, obowiązkowe wyposażenie - gaśnica i trójkąt oraz elementy bezpieczeństwa, w tym działanie pasów.

Kategorie usterek
Znalezione przez diagnostę usterki dzielą się na trzy kategorie: drobne, istotne oraz zagrażające bezpieczeństwu. Usterki drobne to takie, które nie zagrażają bezpieczeństwu na drodze oraz nie wpływają negatywnie na środowisko. Usterki istotne mogą naruszać bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego oraz ochronę środowiska. Za usterki stwarzające zagrożenie uznaje się wszelkie awarie, które bezpośrednio i natychmiastowo zagrażają bezpieczeństwu i negatywnie wpływają na środowisko. Niezależnie od okoliczności ostatnia z kategorii uniemożliwia korzystanie z pojazdu na drodze. Warto wiedzieć, że tylko usterki stwarzające zagrożenie są podstawą do negatywnej oceny badania.

„W przypadku wykrycia istotnych usterek właściciel auta ma 14 dni na usunięcie awarii oraz ponowne zgłoszenie się do tej samej stacji w celu weryfikacji naprawy” - mówi Piotr Sulima, diagnosta Stacji Kontroli Pojazdów w Skierdach.

Wybór Stacji Kontroli Pojazdów
W Polsce nie istnieje rejonizacja w kwestii przeglądów auta, co w praktyce oznacza, że kierowca może wybrać dowolną Stację Kontroli Pojazdów. Stacje dzielą się na okręgowe i podstawowe w zależności od rodzajów badań, jakie mogą wykonywać. Przed wyborem miejsca koniecznie należy upewnić się, czy dana Stacja może przeprowadzić określony przegląd.

Cena badania
Cena przeglądu różni się jedynie w zależności od rodzaju badania, jakie chcemy wykonać np. inaczej zapłacimy za przegląd samochodu osobowego z gazem, jak i bez niego. Dla każdego
z badań koszt jest ustalony ustawowo i nie może on różnić się w zależności od Stacji jaką wybierzemy. Opłata pobierana jest zawsze „z góry".

„Warto pamiętać, że diagnosta nie ma prawa doliczyć nam żadnej dodatkowej opłaty np. za wykonanie badania po terminie lub ustawienie świateł” – przypomina Krzysztof Stasiak, diagnosta Stacji Kontroli Pojazdów w Skierdach.

Zapowiadane kary finansowe za wykonanie przeglądu po terminie nie zostały wprowadzone. Jazda autem z nieważnym przeglądem skutkuje zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez policję oraz mandatem w wysokości do 500 zł. Nawet jeśli kierowca fizycznie nie posiada przy sobie odpowiedniego dokumentu, dowód zatrzymywany jest „wirtualnie”, a w systemie CEPiK widnieje adekwatna adnotacja. Warto wiedzieć, że w przypadku kolizji ubezpieczyciel może wstrzymać lub odmówić wypłaty odszkodowania z polisy, gdyż jedynym kryterium oceny stanu technicznego auta jest ważny przegląd rejestracyjny.

Autor: Witold Modzelewski, właściciel Bosch Car Service Modzelewscy