Jak oszczędzić na serwisie nowego auta?

Naprawa nowego samochodu nie zawsze musi być kosztowna. W 2010 roku Unia Europejska wprowadziła dyrektywę GVO, która gwarantuje możliwość serwisu auta na gwarancji w dowolnym warsztacie bez jej utraty. O tym, jakie warunki należy spełnić by móc zadbać o pojazd dużo taniej mówi Przemysław Modzelewski, współwłaściciel Bosch Car Service.

Ważność gwarancji

Dyrektywa GVO wprowadzona została by chronić właścicieli pojazdów przed koniecznością kupowania nawet kilkunastokrotnie droższych części i korzystania z wysoko wycenionej robocizny. Co ważne w dowolnym warsztacie możemy wymienić nie tylko podstawowe elementy związane z cyklicznym przeglądem jak olej i filtry, ale wszystkie materiały, które zużywają się podczas normalnej eksploatacji auta jak np. klocki czy tarcze hamulcowe.

Dokument zapewnia także możliwość serwisowania aut z wykorzystaniem zamienników części, które nierzadko różnią się od oryginałów jedynie logiem oraz znacznie niższą ceną. Na rynku istnieje wielu producentów części, którzy produkują je z tych samych materiałów i zgodnie z tą samą specyfikacją co części oryginalne. Na opakowaniu wówczas nie znajdziemy jedynie loga producenta auta. Aby nie utracić gwarancji na nowe auto możemy skorzystać zarówno z części oryginalnych, jak i zamiennych, poza częściami oznaczonymi literą Z, oznaczającą niecertyfikowane zamienniki.

Producent może odmówić uznania gwarancji jedynie, jeśli udowodni, że naprawa nie została wykonana zgodnie z dokumentacją techniczną. Zawsze należy upewnić się, że warsztat, który wybieramy przeprowadza serwis zgodnie z wymogami producenta. Dzięki dyrektywie producenci samochodów zobowiązani zostali do przekazywania informacji technicznych także serwisom nieautoryzowanym. Najbezpieczniejszym wyborem będzie skorzystanie z usług warsztatów zrzeszonych w sieciach jak np. Bosch Car Service, gdyż możemy mieć pewność, że korzystają one z odpowiednich procedur także w kwestii odpowiedniej dokumentacji przeprowadzonych napraw.

Ubezpieczenie

Na mocy wprowadzonych przepisów skorzystali także ubezpieczyciele. Do wyceniania naprawy szkody ubezpieczalnie nie muszą korzystać już z oryginalnych części producentów, natomiast mogą stosować ceny części zamiennych. Należy jednak uważać, gdyż dostępność tak dużej gamy produktów do wyboru niekiedy sprawia problemy przez co przygotowywane kalkulacje napraw nie zawsze obejmują faktycznie części pasujące do danego modelu.

Mimo iż autoryzowane serwisy nagminnie straszą użytkowników aut utratą gwarancji, jeśli nie skorzystają z ich usług, nie należy się tym sugerować. Jeśli gwarancja faktycznie nie zostanie uznana taki przypadek można zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W każdym wypadku właściciel ma możliwość wyboru miejsca serwisu auta niezależnie jakiej marki ani w jakim salonie zakupił samochód.

autor: Przemysław Modzelewski, współwłaściciel Bosch Car Service