Jaka jest rola linkowania w procesie pozycjonowania strony?

Analiza profilu linków. Czy słyszeliście kiedyś o czymś takim? Jeśli pozycjonujecie strony internetowe, to na pewno tak. Kwestia analizy profilu linków powinna być jednak bliska każdemu przedsiębiorcy, który używa strony internetowej w celach reklamowych lub sprzedażowych. Dlaczego? Temat ten omówimy w wywiadzie z bardzo ciekawym gościem – Markiem Masalskim. Marek to specjalista z branży SEO, działający na co dzień na terenie Białegostoku. Zapraszamy do lektury!

Analiza profilu linków – czym jest?
Pozycjonowanie stron internetowych (https://masalski.pl/pozycjonowanie-stron/) to nie proste działanie typu 2 + 2. Dobrze wiemy, jak często zdarza się, że coś ‚powinno działać, a nie działa’. W przypadku pozycjonowania, w takich sytuacjach wykonuje się szereg czynności kontrolnych. Jedną z nich jest analiza profilu linków. Marku, czy tak?

– W pewnym sensie tak. Analiza profilu linków może być zarówno częścią audytu strony, jak i odosobnionym działaniem przedsięwziętym w ramach diagnostyki. Faktem jest również, że ten aspekt funkcjonowania witryny jest bardzo ważny. Dla większości posiadaczy stron termin taki jak analiza profilu linków jest co prawda obcy, ale zajmują się tym przecież z reguły wynajęci do tego specjaliści. Czynność ta polega na kontroli jakości linków prowadzących do sprawdzanej przez nas witryny. Do każdej pozycjonowanej strony internetowej prowadzą pewne linki. Jest to konieczny stan pozwalający danej stronie być wyświetlaną wyżej w wynikach wyszukiwania. Generalizując, im lepsze są te linki, tym ważniejsza w oczach robotów indeksujących jest witryna. Dlatego więc gdy statystyki strony są alarmujące, często dokonuje się właśnie analizy profilu linków.

Czy każdy może to zrobić?
Świetnie to ująłeś, Marku. Jak łatwo się jednak domyślić, w procesie analizy profilu linków używa się pewnych narzędzi. Czy automatyzują one proces w pełni? Czy do uzyskania wyniku potrzebna jest jednak człowiecza ręka?

– Wiem do czego zmierzasz. Niestety, w czynności tej czai się zbyt dużo zmiennych, aby laik mógł wykonać analizę samemu, polegając tylko na jakimś programie. Osobiście chciałbym przestrzec przed jakimikolwiek działaniami z zakresu SEO bez odpowiedniej wiedzy. Można naprawdę sporo namieszać. A później, za naprawienie szkód trzeba będzie dodatkowo komuś zapłacić.

Korzyści z analizowania profilu linków
Rozumiem. Marku, powiedz nam jednak, co konkretnie daje analiza profilu linków i kto powinien się na nią zdobyć.

– Pozycjonowanie stron internetowych to bardzo zmienny zestaw działań oraz umiejętności. Algorytmy i wymagania najpopularniejszych wyszukiwarek zmieniają się stosunkowo często, przez ważne witryny muszą być otaczane praktycznie całodobową opieką specjalisty od SEO. Prawidłowa analiza profilu linków daje więc witrynie siłę na start, a później pomaga w jej utrzymaniu za każdym razem, gdy jest wykonywana. Tak naprawdę powinna być to więc rutynowa czynność, taka jak sprzątanie mieszkania. Niestety jest przeciwnie. Bardzo często zdarza się również, że linkowanie zostaje wykonane nieprofesjonalnie. Pozycjonowanie stron oparte na tak wadliwej podstawie nie może się powieść. W przypadku jakichkolwiek problemów należy zgłosić się do prawdziwego specjalisty i poprosić o pomoc. Mnóstwo zleceń z analizy profilu linków polega właśnie na poprawianiu błędów.

A tak osobiście Marku, lubisz wykonywać takie prace?
– Nie wszystko, co składa się na pozycjonowanie stron jest przyjemne. Analizowanie profilu linków to jednak coś, co lubię, i to bardzo. Daje to świetną możliwość wejrzenia w głąb witryny i pozwala na ulepszenie jej. Strony internetowe z reguły są odbiciem kondycji firm, które reprezentują. Mnie to fascynuje.

Dziękujemy bardzo! To był Marek Masalski – Białostocczanin, specjalista z branży SEO, przedsiębiorca. Już czekamy na możliwość kolejnej rozmowy! Do zobaczenia!
– Dziękuję Wam bardzo za świetny czas i wartościową rozmowę. Do następnego razu!