Pilne
  • *** 21 kwietnia w Nowym Dworze Mazowieckim, Nasielsku i Leoncinie odbędzie się II tura wyborów Wójta/Burmistrza *** Lokale wyborcze będą otwarte od godziny 7 do 21                  *** 21 kwietnia w Nowym Dworze Mazowieckim, Nasielsku i Leoncinie odbędzie się II tura wyborów Wójta/Burmistrza *** Lokale wyborcze będą otwarte od godziny 7 do 21  

Kupujemy coraz więcej i częściej przez internet – e-handel rośnie w siłę!

15 mln Polaków robi zakupy w sieci, a rynek e-commerce w Polsce cały czas zwiększa swoją wartość. Szacuje się, że do 2020 roku osiągnie wartość 70 mld zł. Globalnie cała sfera zakupów internetowych warta jest już około 3 bilionów dolarów. Zarówno konsumenci, jak i sprzedawcy dostrzegają liczne zalety związane z obecnością na rynku e-commerce. Co, gdzie i jak kupujemy w internecie?

40 proc. rodaków to e-kupujący

Z danych operatora płatności internetowych PayU wynika, że 15 mln Polaków kupuje online. Jeśli liczyć, że nasza populacja wynosi około 38 mln mieszkańców, to zakupy przez internet robi niespełna 40 proc. z nas. Zaledwie 23 proc. kupuje w sklepach zagranicznych. To słaby wynik, zwłaszcza w porównaniu z mieszkańcami krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Na przykład nasi południowi sąsiedzi, Czesi, znacznie częściej kupują w zagranicznych e-sklepach. Tak robi około 45 proc. z nich. Podobny wynik osiągnięty został przez Węgrów.

Jeszcze bardziej optymistyczne wyniki badań dotyczące polskiego rynku e-commerce prezentuje eShopWorld. Statystyki zgromadzone przez ten serwis wskazują, że 19,5 mln osób w Polsce dokonuje regularnie zakupów online. Co roku każdy kupujący Polak wydaje w sklepach internetowych 416 dolarów amerykańskich, a kwota ta ma wzrosnąć w 2022 roku do 546 dolarów. Z Admitad Report 2018/2019 wynika też, że liczba kupujących w internecie wzrośnie do 2022 roku do 21 mln.

Firma PricewaterhouseCoopers (PwC) wyliczyła z kolei, że na koniec 2018 roku Polacy na zakupach w sieci prezentowali się następująco:

l 58 proc. szukało inspiracji zakupowych w mediach społecznościowych,
l 47 proc. z nas było skłonnych kupować produkty spożywcze online,
l 43 proc. rozważało odbiór paczki dostarczonej przez drona,
l 40 proc. wchodziło na strony internetowe sprzedawców detalicznych,
l 39 proc. chętnie opłacało codzienne zakupy z wykorzystaniem płatności mobilnych,
l 17 proc. kupowało za pomocą smartfona co najmniej raz w tygodniu,
l 13 proc. korzystało z urządzeń wspomaganych przez sztuczną inteligencję przy zakupach w sieci.

Jednak udział e-commerce w ogólnym handlu detalicznym nie jest jeszcze zbyt wysoki i wynosi według Admitad Report 2018/2019 zaledwie 7 proc. W najbliższych 2-3 latach ma on wzrosnąć do 10 proc.

Ile wart jest polski rynek e-commerce?

Firma badawcza GfK przygotowała raport pod tytułem „Wojna światów, czyli cała prawda o handlu online i offline”. Wykazała w nim, że wartość obrotów generowanych w całym polskim handlu wynosi prawie 440 mld zł, a jedna trzecia, tj. 126 mld zł, powstaje w kanałach nowoczesnej dystrybucji. Jedną dziesiątą całego handlowego tortu, czyli niespełna 40 mld, generują transakcje w kanałach elektronicznych.

Największy ruch w sferze e-commerce w Polsce generują duże marki, które mają zarówno stacjonarne sklepy, jak i sklep internetowy. Mogą to być sklepy odzieżowe czy m.in. apteki online.

Najnowszy raport portalu Interaktywnie.com pod tytułem „E-commerce 2019” wskazuje, że Polska znajduje się na 13. miejscu zestawienia najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. Wyraźnie gonimy resztę świata. W całym 2019 roku prawdopodobnie wydamy w sieci około 50 mld zł, aby już w 2020 roku zwiększyć tę kwotę do 70 mld zł.

Potencjał e-commerce w Polsce

Właściciele sklepów stacjonarnych oraz osoby noszące się z zamiarem otwarcia sklepu online widzą w e-commerce ogromny potencjał. Klienci przekonują się zaś do tego, że kupowanie w sieci jest po prostu wygodne i coraz częściej się na to decydują. Nie bez znaczenia jest przy tym fakt, że rośnie liczba użytkowników sieci internetowej w Polsce, co potencjalnie zwiększa liczbę przyszłych klientów e-sklepów. Swój udział w rosnącej wartości e-commerce ma też szybszy internet, np. światłowodowy od UPC. Można komfortowo surfować dzięki niemu po internecie w poszukiwaniu najlepszych ofert sprzedażowych. Porównywanie produktów, ich cen i parametrów powoduje, że konsument staje się bardziej świadomy możliwości, jakie się przed nim otwierają na polu szeroko rozumianych zakupów.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłacz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.