15 mln Polaków robi zakupy w sieci, a rynek e-commerce w Polsce cały czas zwiększa swoją wartość. Szacuje się, że do 2020 roku osiągnie wartość 70 mld zł. Globalnie cała sfera zakupów internetowych warta jest już około 3 bilionów dolarów. Zarówno konsumenci, jak i sprzedawcy dostrzegają liczne zalety związane z obecnością na rynku e-commerce. Co, gdzie i jak kupujemy w internecie?
40 proc. rodaków to e-kupujący
Z danych operatora płatności internetowych PayU wynika, że 15 mln Polaków kupuje online. Jeśli liczyć, że nasza populacja wynosi około 38 mln mieszkańców, to zakupy przez internet robi niespełna 40 proc. z nas. Zaledwie 23 proc. kupuje w sklepach zagranicznych. To słaby wynik, zwłaszcza w porównaniu z mieszkańcami krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Na przykład nasi południowi sąsiedzi, Czesi, znacznie częściej kupują w zagranicznych e-sklepach. Tak robi około 45 proc. z nich. Podobny wynik osiągnięty został przez Węgrów.
Jeszcze bardziej optymistyczne wyniki badań dotyczące polskiego rynku e-commerce prezentuje eShopWorld. Statystyki zgromadzone przez ten serwis wskazują, że 19,5 mln osób w Polsce dokonuje regularnie zakupów online. Co roku każdy kupujący Polak wydaje w sklepach internetowych 416 dolarów amerykańskich, a kwota ta ma wzrosnąć w 2022 roku do 546 dolarów. Z Admitad Report 2018/2019 wynika też, że liczba kupujących w internecie wzrośnie do 2022 roku do 21 mln.
Firma PricewaterhouseCoopers (PwC) wyliczyła z kolei, że na koniec 2018 roku Polacy na zakupach w sieci prezentowali się następująco:
l 58 proc. szukało inspiracji zakupowych w mediach społecznościowych,
l 47 proc. z nas było skłonnych kupować produkty spożywcze online,
l 43 proc. rozważało odbiór paczki dostarczonej przez drona,
l 40 proc. wchodziło na strony internetowe sprzedawców detalicznych,
l 39 proc. chętnie opłacało codzienne zakupy z wykorzystaniem płatności mobilnych,
l 17 proc. kupowało za pomocą smartfona co najmniej raz w tygodniu,
l 13 proc. korzystało z urządzeń wspomaganych przez sztuczną inteligencję przy zakupach w sieci.
Jednak udział e-commerce w ogólnym handlu detalicznym nie jest jeszcze zbyt wysoki i wynosi według Admitad Report 2018/2019 zaledwie 7 proc. W najbliższych 2-3 latach ma on wzrosnąć do 10 proc.
Ile wart jest polski rynek e-commerce?
Firma badawcza GfK przygotowała raport pod tytułem „Wojna światów, czyli cała prawda o handlu online i offline”. Wykazała w nim, że wartość obrotów generowanych w całym polskim handlu wynosi prawie 440 mld zł, a jedna trzecia, tj. 126 mld zł, powstaje w kanałach nowoczesnej dystrybucji. Jedną dziesiątą całego handlowego tortu, czyli niespełna 40 mld, generują transakcje w kanałach elektronicznych.
Największy ruch w sferze e-commerce w Polsce generują duże marki, które mają zarówno stacjonarne sklepy, jak i sklep internetowy. Mogą to być sklepy odzieżowe czy m.in. apteki online.
Najnowszy raport portalu Interaktywnie.com pod tytułem „E-commerce 2019” wskazuje, że Polska znajduje się na 13. miejscu zestawienia najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. Wyraźnie gonimy resztę świata. W całym 2019 roku prawdopodobnie wydamy w sieci około 50 mld zł, aby już w 2020 roku zwiększyć tę kwotę do 70 mld zł.
Potencjał e-commerce w Polsce
Właściciele sklepów stacjonarnych oraz osoby noszące się z zamiarem otwarcia sklepu online widzą w e-commerce ogromny potencjał. Klienci przekonują się zaś do tego, że kupowanie w sieci jest po prostu wygodne i coraz częściej się na to decydują. Nie bez znaczenia jest przy tym fakt, że rośnie liczba użytkowników sieci internetowej w Polsce, co potencjalnie zwiększa liczbę przyszłych klientów e-sklepów. Swój udział w rosnącej wartości e-commerce ma też szybszy internet, np. światłowodowy od UPC. Można komfortowo surfować dzięki niemu po internecie w poszukiwaniu najlepszych ofert sprzedażowych. Porównywanie produktów, ich cen i parametrów powoduje, że konsument staje się bardziej świadomy możliwości, jakie się przed nim otwierają na polu szeroko rozumianych zakupów.