Łomianki: Trwa certyfikacja elektrycznego autobusu

Trwa certyfikacja pierwszego elektrycznego Solarisa Komunikacji Miejskiej w Łomiankach. Jest to niezbędne, aby potwierdzić spełnienie wymagań stawianych nowym pojazdom przez stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego.

Bateryjnym Nowy Urbino 12 w wersji dla Łomianek może podróżować ok. 80 pasażerów. Najprawdopodobniej 24 osoby mogą liczyć na przejażdżkę na dedykowanych dla Solarisa fotelach Ster 8MU. Dostęp na pokład "jamnika na prąd" jest możliwy dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Solaris zastosował drzwi firmy Ventura. Drugie drzwi są odskokowe-przesuwne, a pierwsze i trzecie otwierają się do środka. Elektryczne NU12 dla Łomianek wyposażono w napęd firmy Medcom. Steruje on pracą całego układu napędowego, którego sercem jest jest elektryczna oś napędowa ZF AVE130 z dwoma silnikami trakcyjnymi, każdy o mocy 125 kW. Producent z Bolechowa wyposażył każdy elektrobus najprawdopodobniej w baterie Solaris High Energy, które mogą zmagazynować prąd o pojemności 208 kWh.

Pojazdy na razie są przystosowane do ładowania wyłącznie przez złącze plug-in. Przewidziano jednak możliwość montażu w przyszłości systemu ładowania pantografowego. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą jednego agregatu firmy Konvekta o mocy 36 kW. Naturalną wentylację zapewnia sześć okien przesuwnych. Cały pojazd jest monitorowany. Pasażerowie mają do dyspozycji gniazda z portami USB a także biletomat firmy Mera Systemy z Grodziska Mazowieckiego. Dostawcą systemu informacji pasażerskiej jest warszawski MACRO-SYSTEM, z którego rozwiązań już korzysta KM Łomianki.

Nowy Urbino 12 electric jest wyposażona w cztery wyświetlacze zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości, które zgodnie z wymaganiami świecą na biało. Idziemy do środka. Tutaj znajdziemy trzy tablice LCD. Dwie o przekątnej 23" znajdziemy pod sufitem. Z boku, przed drugimi drzwiami z kolei widzimy monitor 38", czyli tzw. "e-korale". Ich funkcji raczej nie trzeba przypominać. Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi oraz systemu GPS. Całością steruje autokomputer, będący autorskim rozwiązaniem MACRO-SYSTEMU z dotykowym interfejsem. Docelowo elektryczne Solarisy KM można będzie spotkać na liniach kursujących do Łomianek, czyli 110, 150, 250 i 750.

Źródło: InfoBus