MOTORYZACJA. Sposób na tropikalne upały

Coraz częściej w Polsce sezon wakacyjny temperaturami dorównuje tym w egzotycznych krajach. Sposobów na ochłodzenie się jest wiele, my jednak skupimy się na tym, które w aucie pozwala nam poczuć się latem komfortowo – klimatyzacji. Jakie objawy w jej działaniu powinny nas zaniepokoić? Co może się stać, gdy zaniedbamy serwis tego układu. Zapraszamy do lektury artykułu przygotowanego przez Bosch Car Service Modzelewscy.

Bosch Car Service Modzelewscy istnieje na rynku motoryzacyjnym nieprzerwanie od 1987 roku i należy do sieci serwisów samochodowych Bosch Car Service. W tym czasie firma przekształciła się z jednostanowiskowego warsztatu w dużą wielostanowiskową stację obsługi pojazdów, oferującą najwyższy poziom usług. Klienci chętnie korzystają z warsztatu samochodowego i stacji kontroli pojazdów przy ul. Partyzantów 29 w Chotomowie oraz niedawno powstałej stacji kontroli pojazdów przy ul. Puszczyka 2 w Skierdach. Właściciele Bosch Car Service Modzelewscy w ramach cyklu artykułów motoryzacyjnych, postanowili podzielić się z Państwem swoją wiedzą na temat użytkowania samochodów.

Niepokojące objawy i typowe awarie
Najczęstszym zauważanym problemem z klimatyzacją jest po prostu brak odpowiedniego chłodzenia auta. Odpowiedzialny za to jest ubytek lub całkowity brak czynnika chłodniczego. Niektóre układy klimatyzacji nie włączają się, gdy jest go zbyt mało. W układach, które nie przestają pracować przy małej ilości chłodziwa może dojść do kosztownego w naprawie uszkodzenia sprężarki.

Warto pamiętać, że przy sprawnie działającej klimatyzacji samoistne ulatnianie się czynnika m. in. przez ścianki elastycznych przewodów jest znikome i nie jest ono odczuwalna podczas chłodzenia samochodu – mówi Patryk Wasiak, elektromechanik Bosch Car Service Modzelewscy.

Nie zawsze jednak niedziałająca klimatyzacja jest wynikiem zbyt małej ilości czynnika. Częstymi usterkami są również utlenione przewody klimatyzacji, stwardniałe elementy uszczelniające, czy uszkodzenia chłodnicy, która naturalnie koroduje lub z powodu jej umieszczenia z przodu auta narażona jest na uszkodzenia mechaniczne. Inne z problemów to te związane z częściami elektrycznymi, a najczęstszym z nich – wada cewki elektromagnetycznej wynikająca z jej eksploatacji. Zdarza się również, że mechanicy odnajdują pogryzione przez zwierzęta przewody. Najczęściej występuje to w autach parkowanych w pobliżu miejsc zadrzewionych.

Zaparowane szyby również mogą świadczyć o problemach z układem klimatyzacji. Rozwiązaniem, które najczęściej pozwala wyeliminować ten problem jest wymiana filtra kabinowego. Część tę powinno wymieniać się przy corocznym przeglądzie klimatyzacji.

Wymiana filtra pomóc może także w pozbyciu się nieprzyjemnego zapachu, który wydobywa się wprost z otworów wentylacyjnych. Wyczuwalna stęchlizna wskazuje także na konieczność odgrzybienia całego układu wentylacji. Najczęściej do tego typu serwisu stosuje się ozonowanie lub czyszczenie pianką.

Skraplająca się woda pojawiająca się zazwyczaj z przodu auta po stronie pasażera to oznaka zatkanych odpływów klimatyzacji.

Trudniejsze do zauważenia objawy to m.in. większe zużycie paliwa jak również wyższy poziom hałasu, które mogą wskazywać np. na nieprawidłowo pracujący kompresor klimatyzacji oraz nieszczelny lub zatkany wentylator skraplacza.

Nowy czynnik chłodzący
W 1997 r. w Kyoto kraje całego świata podjęły decyzję na zmniejszenie efektu cieplarnianego. Duży nacisk położono wówczas na branżę motoryzacyjną. Oczywiście pierwsze skojarzenie samochodu z wpływem na środowisko to spaliny samochodowe. Jednak nie tylko one powodują dziurę ozonową. Innymi przyczynami, które wpływają na jej zwiększenie są także czynniki chłodnicze wykorzystywane w układach klimatyzacji.

Miarą, którą ocenia się wpływ substancji na atmosferę jest współczynnik GWP (Global Warming Potential). Im wyższa liczba tym bardziej szkodliwa na nasze środowisko jest dana substancja. Wartość GWP czynnika chłodzącego R-134a, który w ostatnim czasie stosowany jest w układach klimatyzacji wynosi 1430. Aby zmniejszyć jego niekorzystny wpływ Komisja Europejska wprowadziła dyrektywę nakazującą stosowanie chłodziw, których wskaźnik GWP nie przekracza 150. Oznacza to, że we wszystkich nowych autach konieczna była zmiana czynnika chłodniczego na nowy – R1234yf. Zmiany dotknęły również właścicieli warsztatów. Serwis klimatyzacji nowego typu do przeprowadzenia serwisu klimatyzacji wymaga wykorzystania zupełnie innej maszyny oraz odpowiednich środków.

Serwis klimatyzacji
Elementy układu klimatyzacji wymienia się głównie ze względu na ich awarie, ale także zużycie wynikające z naturalnej eksploatacji. Podstawowy przegląd klimatyzacji to nie tylko sprawdzenie poprawności jej działania oraz uzupełnienie brakującego czynnika chłodniczego. Bardzo ważna jest również m.in. wymiana filtra kabinowego, sprawdzenie wszystkich elementów układu, wyczyszczenie wentylacji.

Przegląd klimatyzacji powinno się przeprowadzać przynajmniej raz w roku, nie rzadziej jednak niż co 2 lata. Jeżeli klimatyzacja nie była włączana przez kilka miesięcy także warto udać się do warsztatu. Zgromadzona przez ten czas duża ilość wilgoci to nie tylko nieprzyjemny zapach, ale i namnażająca się pleśń w samochodzie. Regularne przeglądy pozwalają cieszyć się nie tylko z jazdy w schłodzonym aucie, ale także uniknąć wielu kosztownych napraw.

autor: Przemysław Modzelewski, współwłaściciel Bosch Car Service Modzelewscy w Chotomowie
fot. pixabay

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłacz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.