Przegląd auta w serwisie – czy warto z nim zwlekać?

Przegląd auta powinno przeprowadzać się minimum raz w roku lub umownie co 15 tysięcy kilometrów. Niektórzy producenci aut zalecają inny przebieg jak np. 20 czy 30 tysięcy km. Poszczególni producenci również sami określają jakie czynności powinno się wykonać po przejechaniu danej odległości. Zazwyczaj jednak podstawowe czynności są bardzo podobne i o nich właśnie należy pamiętać. O tym, czym może skutkować brak podstawowego przeglądu samochodu opowiada Przemysław Modzelewski, współwłaściciel Bosch Car Service Modzelewscy.

Podczas tradycyjnego przeglądu mechanik powinien wykonać przede wszystkim wymianę oleju oraz wszystkich filtrów tj. filtra oleju, paliwa, powietrza i kabiny. Podstawą jest oczywiście olej i to o jego wymianę najczęściej dbają kierowcy. Stary, przepracowany olej traci swoje właściwości smarujące co może doprowadzić do zatarcia silnika. Wraz z czasem ciecz staje się coraz bardziej gęsta, przez co zatykają się dopływy do istotnych elementów silnika niezbędnych do jego prawidłowej pracy.

Jeśli w czas nie wymienimy filtra paliwa możemy spodziewać się spadku mocy silnika lub nawet problemów z uruchomieniem auta. W przypadku samochodów z silnikiem diesla może dojść do uszkodzenia wtryskiwaczy lub pompy wtryskowej. Naprawa takiej awarii znacznie przewyższa koszt zakupu nowego filtra, a przy starszych modelach aut nawet ich wartość.

Filtr kabinowy, zwany również pyłkowym wpływa na nasz komfort jazdy, ale także i zdrowie. Jego zadaniem jest oczyszczenie powietrza, które dostaje się do samochodu z zewnątrz. Zbyt rzadka wymiana tego elementu powoduje nie tylko brzydki zapach, ale również namnażanie się pleśni i grzybów, które dostają się do naszego układu oddechowego. Zabrudzony filtr utrudnia również przepływ powietrza obciążając wentylatory, co w konsekwencji doprowadzić może do uszkodzenia silnika dmuchawy. Dostający się do auta brud i kurz niekiedy mogą zmniejszyć wydajność nagrzewania i chłodzenia.

Zadaniem filtra powietrza jest zabezpieczenie silnika przed dostającymi się do niego zanieczyszczeniami, które w konsekwencji mogą uszkodzić podzespoły silnika. Sprawny filtr gwarantuje równomierną pracę silnika i minimalizuje opory ssania powietrza. Jednak, gdy jest on zużyty może doprowadzić do nadmiernego zużycia paliwa lub braku odpowiedniej mocy i przyspieszania.

Podczas przeglądu mechanik ma obowiązek skontrolować inne elementy auta, które mogą ulegać uszkodzeniom w wyniku codziennej eksploatacji, a które określone są w karcie przeglądowej danego modelu samochodu. Dobrym przykładem są świece zapłonowe, które należy wymienić po przejechaniu określonego przebiegu. Inne istotne czynności to m.in. diagnostyka komputerowa systemów elektronicznych, sprawdzenie układów: hamulcowego, zawieszenia, kierowniczego, wydechowego, kontrola wycieków płynów eksploatacyjnych oraz tak prozaiczne czynności jak weryfikacja stanu oświetlenia, wycieraczek czy ciśnienia w kole zapasowym lub zamiennie – datę ważności zestawu naprawczego opony.

Dopiero tak wykonany przegląd gwarantuje nam bezpieczną jazdę i daje pewność, że nasz samochód został w pełni sprawdzony, a odpowiednie elementy wymienione lub naprawione.