50 nowoczesnych pojazdów zasili flotę Kolei Mazowieckich

Koleje Mazowieckie kupują kolejne nowoczesne pojazdy. Wartość zamówienia 50 ezt FLIRT to ponad 3,2 mld zł. Inwestycja zostanie sfinansowana dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Elektryczne zespoły trakcyjne (ezt) dostarczy Stadler Polska.

Umowa ramowa dotyczy zakupu 50 pięcioczłonowych ezt typu FLIRT, a także usługi utrzymania dostarczonej floty oraz pakietu naprawczo-pozderzeniowego. Dzisiaj, oprócz podpisania umowy ramowej, zostały zawarte pierwsze umowy wykonawcze na dostawę łącznie 25 pojazdów, które będą obsługiwały tras między innymi: z Warszawy do Mińska Mazowieckiego, Łowicza, Sochaczewa, Skierniewic czy Dęblina. Dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych zostaną zrealizowane w terminie 24 miesięcy, tym samym pojawią się w połowie 2026 roku.

– Nasza spółka kolejowa jest liderem wśród przewoźników regionalnych. Nie bez powodu. Sukcesywnie wymieniamy i modernizujemy flotę, budujemy nowoczesne zaplecza techniczne, pracujemy nad uruchamianiem nowych tras. To wszystko ma służyć temu, aby nasi mieszkańcy mogli szybko i wygodnie podróżować po regionie. Dziś podpisujemy umowę na kolejne duże zamówienie pojazdów FLIRT. Pierwsze pociągi mają zostać dostarczone już za dwa lata – zaznacza wicemarszałek Wiesław Raboszuk.

Natomiast Anna Brzezińska, członkini zarządu Województwa Mazowieckiego, podkreśla, że Mazowszanie wybierają pociągi Kolei Mazowieckich w codziennych podróżach do szkoły i pracy.
– Tylko w ubiegłym roku podróż pociągami spółki KM wybrało 61,5 mln osób. Naszym zadaniem jest dbanie o coraz lepszy komfort podróżowania. Dzisiejsze umowy to rekordowe inwestycje w historii Kolei Mazowieckich.

Wartość umowy to ponad 3,2 mld zł. Inwestycja zostanie sfinansowana dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) Komponent E2.1.2 – Pasażerski tabor kolejowy.

Jak podkreśla Robert Stępieńprezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich, zamówienie zrealizuje Stadler Polska i będzie to kolejna współpraca z siedlecką firmą. – Nasza spółka w ostatnich latach nieodłącznie kojarzona jest właśnie z pojazdami FLIRT, które na stałe wpisały się w krajobraz Mazowsza. Jako jeden z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników samorządowych sukcesywnie dążymy do tego, by to nowoczesne pojazdy były naszą wizytówką podkreślającą wysoką jakość świadczonych usług przewozowych. Mamy dobre doświadczenia związane z eksploatacją pojazdów firmy Stadler i liczę, że te, które zostaną dla nas wyprodukowane, będą na równie wysokim, a nawet wyższym poziomie.

50 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych

Umowa ramowa dotyczy zakupu 50 pięcioczłonowych pojazdów typu FLIRT, a także usługi utrzymania dostarczonej floty oraz pakietu naprawczo-pozderzeniowego. Pojazdy mają zostać dostarczone w ramach 4 umów wykonawczych:

1. na dostawy czternastu fabrycznie nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania dostarczonej floty przez 18 lat. Pojazdy mają być przeznaczone do obsługi tras z Warszawy do Dęblina, Skierniewic, Żyrardowa i Pilawy;

2. na dostawy czternastu fabrycznie nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania dostarczonej floty przez 18 lat. Pojazdy mają być przeznaczone do obsługi tras z Warszawy do Radomia, Działdowa i Ciechanowa;

3. na dostawy jedenastu fabrycznie nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania dostarczonej floty przez 18 lat. Pojazdy mają być przeznaczone do obsługi tras z Warszawy do Mińska Mazowieckiego, Łowicza i Sochaczewa;

4. na dostawy jedenastu fabrycznie nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania dostarczonej floty przez 18 lat. Pojazdy mają być przeznaczone do obsługi tras z Warszawy do Ostrołęki, Małkini, Łochowa i Tłuszcza.

5. dostawy pakietów naprawczo-pozderzeniowych dla EZT – dwie transze.

Nowoczesne pojazdy poprawią komfort i bezpieczeństwo podróżowania koleją na Mazowszu. Członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich Czesław Sulima zwraca też uwagę na trafność strategii taborowej w dynamicznym rozwoju spółki. – W parku taborowym mamy obecnie ponad 330 pojazdów, z czego 54% nowoczesnych i 41% zmodernizowanych, którymi realizujemy przewozy na wysokim poziomie eksploatacyjnym. Kolejne zamówienie na tabor, tym razem na 50 ezt, będzie kontynuacją rozpoczętego przed laty procesu unowocześniania firmy. Tym bardziej, że zamierzamy nabyć już użytkowany i sprawdzony przez nas typ pojazdów, a jak wiadomo większa liczba ujednoliconego taboru poprawia tez efektywność jego utrzymania.

Znane i lubiane pociągi FLIRT z Mazowsza dla Mazowsza

W parku taborowym KM jest łącznie 10 czteroczłonowych oraz 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, które stanowią ponad 21% wszystkich pojazdów. Pojazdy tego typu to bestsellerowy model pociągów Stadlera, sprzedany już w ponad 2600 egzemplarzach do 23 krajów.

 – Koleje Mazowieckie to dla nas ważny klient i partner – podkreśla Philipp Brunner, członek zarządu Grupy Stadler i wiceprezes wykonawczy dywizji Europa Centralna. Działalność Stadlera w Polsce została zapoczątkowana dzięki pierwszemu zamówieniu dla Mazowsza i Śląska. Kolejne zamówienia pozwoliły nam rozwijać działalność produkcyjną w Siedlcach oraz współpracę z lokalnymi dostawcami. Podpisany dziś kontrakt to wartość dodana dla regionu i branży – zwiększenie produkcji siedleckiego zakładu oznacza dalszy rozwój Stadlera w Polsce, a także nowe zamówienia dla naszych licznych lokalnych partnerów i dostawców. Cieszę się, że poprzez dostawy naszych nowoczesnych pojazdów możemy mieć swój udział w poprawie komfortu podróżowania koleją w regionie. Jestem przekonany, że pasażerowie mazowieckich tras powitają nowe jednostki FLIRT z radością.

Elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich to pojazdy o lekkiej, aluminiowej konstrukcji. Są wyposażone w urządzenia ETCS poziomu 2 i spełniają wymagania standardów TSI oraz norm bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227). Podczas projektowania pojazdu inżynierowie Stadlera położyli szczególny nacisk na niskie zużycie energii oraz możliwie łatwą obsługę pojazdu. Jednoprzestrzenne składy posiadają przestronne strefy wejścia umożliwiające szybką wymianę pasażerów. Dzięki temu, a także wysokiemu udziałowi niskiej podłogi, są łatwo dostępne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, z rowerami i wózkami dziecięcymi. Są wyposażone w wydajną klimatyzację, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, system informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Posiadają platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom niepełnosprawnym oraz miejsca przystosowane do przewozu wózków dziecięcych i rowerów, a także nowoczesne toalety. Bezpieczeństwo na pokładzie zapewniają podróżnym między innymi defibrylatory oraz interkomy umożliwiające kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. Pięcioczłonowe pojazdy mieszczą 600 osób, w tym 279 na miejscach siedzących. Poruszają się z prędkością maksymalną 160 km/h.

W planach kolejne inwestycje

To nie koniec planów inwestycyjnych Kolei Mazowieckich. W ciągu najbliższych 4 lat spółka pozyska 16 nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ponadto przewoźnik inwestuje w nowoczesne zaplecza techniczne niezbędne dla utrzymania pojazdów szynowych. Między innymi trwają prace związane z budową bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu, a w nieco dalszej perspektywie w Sochaczewie.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłacz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.