W okresie letnim tysiące młodych ludzi z całej Polski wyrusza na obozy harcerskie, które często odbywają się w odległych miejscach, z dala od miast i infrastruktury. Mimo, iż takie miejsca są idealne do rekreacji i nauki, mogą również stanowić wyzwanie w zakresie bezpieczeństwa.
Państwowa Straż Pożarna w ramach akcji wspólnych z innymi organami, służbami i instytucjami działającymi na rzecz bezpiecznego wypoczynku harcerzy pod namiotami wykonuje szereg czynności prewencyjnych, obejmujących m.in.:
– sprawdzenie terenu miejsc biwakowych: czy wyznaczono miejsce zbiórki do ewakuacji oraz miejsca bezpiecznego schronienia?;
-szkolenia i edukacje: strażacy prowadzą szkolenia dla harcerzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy, zachowania się w sytuacjach wystąpienia zagrożenia oraz zasad prowadzenia korespondencji (radiowej);
– kontrole sprzętu: upewnienie się, że na miejscu znajduje się niezbędne wyposażenie: m.in. gaśnice, apteczki, środki łączności ze służbami ratowniczymi;
-współpracę z organizatorami (kierownikami wypoczynku): strażacy weryfikują czy wdrożono odpowiednie procedury i zasady bezpieczeństwa na terenie obozów (m.in. codziennego zapoznawania się z prognozą pogody i ostrzeżeniami meteo oraz hydrologicznymi) jak również przeprowadzają praktyczne sprawdzenie organizacji i warunków ewakuacji.