Trwająca pandemia COVID-19 i związane z nią ograniczenia oraz obostrzenia sanitarne spowodowały, że została podjęta decyzja o nieuruchamianiu pociągu „Słoneczny” w tegorocznym sezonie letnim.
To wakacyjne połączenie od początku cieszyło się dużą popularnością wśród podróżnych, m.in. ze względu na brak konieczności wcześniejszej rezerwacji miejsca. Na podróż można było zdecydować się w ostatniej chwili, kupując bilet.
Obecnie, ze względu na pandemię, w środkach transportu publicznego wciąż obowiązują limity związane z liczbą podróżnych, którzy mogą jednocześnie przebywać w pojeździe. Zastosowanie ograniczenia w liczbie przewożonych osób z uwagi na brak systemu rezerwacji jest po prostu niemożliwe. Nie ma także możliwości ograniczenia sprzedaży biletów tylko do jednego kanału (Rozporządzenie WE 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady).
Ponadto pociąg „Słoneczny”, w odróżnieniu od pozostałych połączeń uruchamianych przez Koleje Mazowieckie, jest połączeniem komercyjnym, a co za tym idzie, nie jest dofinansowany przez organizatora pasażerskiego transportu kolejowego na Mazowszu. Trwająca od marca ub.r. pandemia znacząco wpłynęła na wynik i sytuację finansową spółki. Wdrożenie pracy i nauki zdalnej przyczyniło się do znacznego spadku liczby przewiezionych pasażerów, a co za tym idzie – spadku przychodów ze sprzedaży biletów. Dlatego też uruchomienie „Słonecznego”, przy uwzględnieniu limitów związanych z liczbą podróżnych, wiązałoby się z dodatkowymi kosztami dla spółki, co w obecnej sytuacji, niestety, nie ma racjonalnego uzasadnienia.
W związku z powyższym, a także dbając o bezpieczeństwo i zdrowie podróżnych, spółka Koleje Mazowieckie pojęła decyzję o nieuruchamianiu pociągu „Słonecznego” w okresie letnim 2021 r. Mamy jednak nadzieję, że w przyszłym roku na wakacje pojedziemy pociągiem „Słoneczny”.