Wstępny raport po katastrofie lotniczej w Chrcynnie

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po oględzinach miejsca, zapisach z rejestratorów obrazu oraz pracy dochodzeniowej, przekazała wstępny raport po katastrofie samolotu Cessna  do której doszło 17 lipca na lotnisku w Chrcynnie koło Nasielska. W wyniku katastrofy śmierć poniosło 6 osób a 7 zostało rannych. 

Jak ustaliła Komisja Badania Wypadków Lotniczych – W dniu 17 lipca 2023, na lądowisku Chrcynno (EPNC), realizowane było szkolenie praktyczne Class Raiting Cessna SET. Szkolenie realizowane było na samolocie Cessna Grand Caravan 208B o znakach rozpoznawczych SP-WAW. W szkoleniu brało udział trzech pilotów: pilot instruktor i dwóch pilotów szkolonych. Loty rozpoczęły się o godz. 14:05. Piloci wykonywali loty w strefie i loty po kręgu nad lądowiskiem. Większość operacji startów i lądowań wykonywanych było z prawym kręgiem (północnym) do RWY 28. Podczas lotów po kręgu ćwiczony był m.in. manewr TAG (ang. touch-and-go), polegający na przyziemieniui natychmiastowym starcie.

O godz. 19:25 samolot wystartował do ostatniej serii kręgów, po których loty miały się zakończyć. Na pokładzie samolotu znajdowali się w tym czasie: pilot instruktor i obaj szkoleni piloci. Po wykonaniu kręgu pilot szkolony skonfigurował samolot do lądowania, a następnie wykonał przyziemienie i natychmiastowy start. Po oderwaniu się samolotu od powierzchni RWY 28, na wysokości około 10 m AGL sterowanie samolotem przejął pilot instruktor. Po przejęciu sterowania, zwiększając zakres pracy silnika, pilot instruktor wykonał zakręt w lewo, pogłębiając płynnie przechylenie. Przy przechyleniu około 60stopni samolot zaczął ześlizgiwać się na lewe skrzydło, tracąc wysokość. Przy przechyleniu 70 stopni doszło do kontaktu lewego skrzydła z nawierzchnią trawiastą lądowiska. Chwilę później, tj. o godz. 19:40, samolot zderzył się z samochodem terenowym, a następnie z blaszanym budynkiem, w których przebywali ludzie.

W wyniku zderzenia pilot instruktor poniósł śmierć na miejscu. Obaj szkoleni piloci odnieśli lekkie obrażenia ciała i opuścili samolot o własnych siłach. Cztery osoby przebywajace w budynku i w jego bezpośrednim sąsiedztwie poniosły śmierć na miejscu. Osiem innych osób (w tym jedno dziecko) odniosło obrażenia ciała. Jedna osoba w wyniku odniesionych obrażeń zmarła w szpitalu dwa dni po wypadku. W wyniku zdarzenia śmierć poniósł także pies, znajdujący się w budynku. Samolot i budynek zostały zniszczone.

W dniu 17 lipca 2023, na lądowisku Chrcynno (EPNC), w ramach działalności statutowej zatwierdzonego ośrodka szkolenia (ATO), odbywało się szkolenie praktyczne Class Raiting Cessna SET. Szkolenie realizowane było na samolocie Cessna Grand Caravan 208B o znakach rozpoznawczych SP-WAW, należącym do Aeroklubu Warszawskiego. W szkoleniu brało udział trzech pilotów: pilot instruktor i dwóch pilotów przeszkalających się na ten typ samolotu. Szkolenie teoretyczne i praktyczne realizowane było na podstawie Programu szkolenia na klasę Cessna SET5, wprowadzonego do użytku służbowego w Aeroklubie Warszawskim.

Przed rozpoczęciem lotów, przeszkalający się piloci pod nadzorem pilotainstruktora wykonali przegląd przedlotowy (PDC) i zatankowali samolot, co było jednym z elementów programu szkolenia. Piloci wymontowali z samolotu lewą ławkę w przedziale cargo (służącą jako siedzenie dla skoczków spadochronowych) i zamiast niej zamontowali dodatkowy (trzeci) fotel. Następnie pilot instruktor przeprowadził odprawę przedlotową z pilotami biorącymi udział w szkoleniu. W trakcie odprawy omówione zostały zadania, jakie piloci mieli wykonywać w czasie lotu.

Loty rozpoczęły się o godz. 14:05 i trwały przez dalszą część dnia, z przerwami na posiłek i kolejne tankowanie samolotu. Piloci wykonywali loty wykorzystując kierunki 28, 13 i 31 obu dróg startowych lądowiska EPNC. Jeden lot został wykonany do FL 095 w przestrzeni TMA Warszawa. W zależności od zadaniaszkoleni piloci zmieniali miejsca w samoilocie, lub opuszczali jego pokład.

Podczas lotów załoga nie zauważyła i nie zgłaszała żadnych usterek technicznych dotyczących sprawności samolotu. O godz. 19:23 samolot wystartował do ostatniej serii lotów po kręgu, po których
loty miały się zakończyć. Na pokładzie samolotu znajdowali się w tym czasie: pilot instruktor, pilot szkolony – w kokpicie i pilot szkolony (pasażer) – w przedziale cargo. Po wykonaniu kręgu, na prostej do RWY 28, pilot szkolony skonfigurował samolot do lądowania. Klapy skrzydłowe zostały wypuszczone do pozycji 30 stopno (klapy pełne). Następnie pilot szkolony wykonał konwojera. Przed oderwaniem się od RWY klapy samolotu zostały ustawione w płożenie startowe 5 Program szkolenia na klasę Cessna SET nie zawierał ćwiczenia przyziemienia i natychmiastowego startu – TAG (ang. touch-and-go) tzw. konwojera tj. na kąt 20. Na wysokości około 10 m AGL sterowanie samolotem przejął pilot instruktor.

Po przejęciu sterowania, zwiększając zakres pracy silnika do wartości maksymalnych, pilot instruktor wykonał zakręt w lewo, pogłębiając płynnie przechylenie. Przy przechyleniu około 60 stopni, tracąc siłę nośną, samolot zaczął ześlizgiwać się na lewe skrzydło, zmniejszając wysokość (Rys. 1 i 2 – zapis poklatkowy z kamery monitoringu zainstalowanej na „wieży” lądowiska). Przy przechyleniu około 70 stopni doszło do kontaktu lewego skrzydła z nawierzchnią trawiastą lądowiska, w bezpośredniej bliskości „wieży” lądowiska i ogrodzenia placu zabaw dla dzieci.

Cessna 208B, SP-WAW, po wykonaniu konwojera, gdzie: przejęcie
sterowania przez pilota-instruktora – biały okrąg, kąt przechylenia – żółta linia
przerywana, oś drogi startowej – zielona linia przerywana, przybliżony kierunek
wiatru – strzałka niebieska
Cessna 208B, SP-WAW (dalszy ciąg rys. 1), gdzie: prawy kadr
pokazuje samolot w momencie kontaktu lewego skrzydła z nawierzchnią
lądowiska, wysunięte symetrycznie klapy skrzydeł – pomarańczowe strzałki, ster
wysokości wychylony do góry – zielona strzałka

Akcja ratownicza uruchomiona została natychmiast po zdarzeniu. W pierwszej kolejności zareagowali świadkowie zdarzenia, którzy ruszyli na pomoc poszkodowanym. Na miejsce wypadku zadysponowane zostały liczne siły i środki z: pogotowia ratunkowego, PSP, OSP, Policji, LPR i GPR. Po wykonaniu triażu medycznego, wszystkim poszkodowanym została udzielona pierwsza pomoc na miejscu. Osoby wymagające specjalistycznego zaopatrzenia medycznego zostały przetransportowane do szpitali.

Cztery osoby przebywajace przed budynkiem i w jego środku poniosły śmierć na miejscu. Osiem innych osób (w tym jedno dziecko) odniosło obrażenia ciała różnego stopnia. Stan dwóch osób określony został jako ciężki, jedna z tych osób w wyniku odniesionych obrażeń zmarła w szpitalu dwa dni po wypadku. W wyniku zdarzenia śmierć poniósł także pies, przebywający w budynku.

W wyniku wypadku pilot instruktor poniósł śmierć na miejscu. Pozostali dwaj piloci znajdujący się na pokładzie samolotu przeżyli wypadek, odnosząc jedynie lekkie obrażenia ciała. Do dnia wydania raportu wstępnego Komisja otrzymała protokół z autopsji pilota instruktora, który zawierał wstępną opinię (nie było w nim jeszcze wyników badań toksykologicznych). Pilot szkolony nie był pod wpływem alkoholu lub innych substancji upośledzających jego działanie.

Nie stwierdzono śladów pożaru w locie. Po wypadku pożar nie wystąpił. W wyniku uszkodzenia skrzydeł samolotu doszło do rozszczelnienia zbiorników paliwa a następnie do wycieku paliwa wewnątrz budynku. Paliwo JET-A1 rozlane w budynku nie uległo zapłonowi. Przybyłe na miejsce jednostki ratowniczogaśnicze PSP zabezpieczyły miejsce wypadku poprzez podanie piany gaśniczej na wrak oraz do wnętrza budynku. Obecne na miejscu wypadku osoby, w celu przeciwdziałania wybuchowi pożaru, użyły również gaśnic proszkowych dostępnych na terenie lądowiska.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłacz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.